מה שאנחנו קוראים לו הפגנת נוכחות?אני בטוח ששמעתם את המונח פורים שמח מתישהו. אז אם לא, אתם תשמעו אותו. כן, הפגנת נוכחות. כמה פעמים קיבלנו הנחיות לבצע כזה דבר מהגדוד, כחלק מהערכת המצב שעשינו בגדוד. זה חלק מהפעילות שקורית לפני...
מה הרציונל מאחורי פעילות כזאת?שאם הכפר מייצר פעילות אז אתה תייצר לכפר חוסר שינה. לא בדקתי אף פעם עד כמה זה באמת עושה חוסר שינה כזאת פעילות, כי אתה בסוף לא ארבע שעות בתוך הכפר זורק כל עשר דקות רימון הלם, כי צה"ל ייכנס תוך שלוש פעמים כאלה למחסור עצום ברימוני הלם ולא יוכל לעשות את זה יותר. זה פעילויות שהן בפרק זמן ספציפי, ואם אתה זורק רימון הלם אחד בקצה איקס של נחלין, כנראה שמאה-מאתיים מטר משם אתה כבר לא תעשה להם כזה רעש. זה בעיקר יוצר אולי את האפקט של צה"ל מסתובב בכפר בלילה, לא עושה יותר מדי פעילות, אבל אני לא חושב שזה משהו שיותר מזה.
אז אלה הם סוגי הפעילות.מבחינת ההתמודדות, אין שם התמודדות עם פח"ע רציני. מחוסאן היה ירי מאיזשהו נשק מאולתר פעם, שפגעו בשני רכבים, וזריקות אבנים באיזה מבתר, אבל לא יותר מזה. בבתיר בטח שאין, כי בתיר נמצאים בפנים, אין להם אפילו מגע עם כביש, אלא אם מבצעים ירי על העוקף של המנהרות שיורד בוולאג'ה. תוך כדי אנחנו גם נכנסים לאל-חאדר ולבית לחם, או למעצרים או ל...
הפלוגה הורידה מחבלים?בשלב הזה לדעתי לא.
באיזה שלב כן?אני לא חושב שבכלל הם הורידו. לא חושב שיצא להם. גם כל המארבים שהם עשו וכל הזה, אני לא חושב שהיה להם משהו.
על עוקף חוסאן עשיתם מארבים?על עוקף חוסאן לא.
אז מה היו ההוראות אם מישהו זורק על הכביש?אני לא זוכר, באמת שאני לא זוכר. אני חושב שזה היה אבנים – נוהל מעצר חשוד, ומבקבוק תבערה היה אישור לירי על מנת להרוג גם. ירי על מנת להרוג לפני שהוא זרק את הבקבוק. אם זה אחרי שהוא זרק את הבקבוק, אז לא. ואני חושב שגם היה משהו ספציפי, לא, לא היה משהו ספציפי. גם אם זה אבנים במבתר, לא, על אבן כן, אבן במבתר אז כן היה, התייחסו אליה כמו אל בקבוק תבערה, ככלי נשק קטלני. אבל סתם אבן בצומת אל-חאדר – לא.
אז במבתרים של עוקף חוסאן?במבתרים של עוקף חוסאן למיטב זכרוני היה כן אישור לירי על מנת להרוג.
ירי על מנת להרוג?על אבן שזורקים מהמבתר. נניח אם מישהו עומד עם אבן על המבתר ומוריד אותו למטה. רק במצב הזה. אם זה סתם בן אדם שמסתובב למעלה לא, כי גם יש להם מטעים על המבתר עצמו, אז אתה לא יורה על כל מי שהולך למטע. על בקבוק תבערה לפני שהוא זרק – ירי על מנת להרוג. אחרי שהוא זרק – נוהל מעצר חשוד. ובקבוקי תבערה היו כמה פעמים שתפסנו גם על עוקף אל-חאדר, על 60 החדש. זה עיקר הזה. כמובן שחמושים זה היה ירי על מנת להרוג. גם, פה גם היתה הגבלה, כי בבית לחם היה עוד שלב שהיו שו"פים (שוטרים פלסטינים) והיה מחסום ממש בבריכות שלמה. היה מחסום עם שו"פים והיינו נכנסים לעיר, מגיעים עד המחסום של השו"פים, מסתובבים אצל השו"פים וחוזרים חזרה ויוצאים חזרה החוצה. וזה סיור שההנחיה היתה לעשות אותו שלוש פעמים ביום, כאילו להגיע למגע עם השו"פים. ואמרו מראש: תדעו שהשו"פים שם והם חמושים, ולא יורים עליהם והם לא יורים עליכם, והם לא מציגים נשק, וגם אם הם מסתובבים עם נשק אתם לא יורים עליהם. ההנחיות גם, דרך אגב, אם אתה נוסע עכשיו למעצר באל-חאדר ואתה רואה את השו"פ הולך עם נשק אז אתה לא יורה בו, כי הוא שו"פ ומותר לו. זאת התקופה הזאתי, אני אנסה רק אולי להיזכר בעוד איזה הנחיה של פתיחה באש, אבל לא זכור לי עוד איזשהו משהו שהוא יוצא דופן או לא ברור.