תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
עדויות טקסט לא הבנתי את תכלית ה"מיפויים" האלה
מספר קטלוגי: 768161
דרגה: סרן
יחידה: צנחנים 101
אזור: אזור חברון
תקופה: 2003
סיווג עדות לפי קטגוריות:
[    ]
שירתת בשטחים?
בוא/י לדבר על זה!
חיילים וחיילות ששירתו במגוון תפקידי לחימה ותומכי לחימה בשטחים - בואו לתת עדות, בפנים גלויות או מבלי להיחשף.
בואו לשבור שתיקה.
למתן עדות ומידע נוסף:
info@shovrimshtika.org
180  צפיות    0  תגובות
לא הבנתי את תכלית ה"מיפויים" האלה
דרגה: סרן
יחידה: צנחנים 101
אזור: אזור חברון
תקופה: 2003

מה ששם זכור לי מאוד שחרה לי זה המיפויי הבתים.

למה? כי מעצרים עוד הייתי יכול להבין. אומרים לנו: "אוקיי, אנחנו יוצאים עכשיו למעצר של בן אדם שיש לו דם על הידיים, הוא עשה פיגוע, שותף בתכנון של פיגוע". עוד הייתי יכול להבין את זה, אוקיי. כשהיינו יוצאים למיפויים זה היה מטריד אותי ממש כי לא הייתי מצליח להבין את התכלית, את הסיבה למיפוי הזה. זה היה נראה לי משהו שקצת עובר על הגבול.

אתה מ"מ [מפקד מחלקה] עכשיו? כן, אני מ"מ. למה עובר על הגבול? כי אני מבין שלמיפוי יש איזשהו צורך מבצעי ושהוא עוזר לנו איפשהו בפעולת, במודיעין ובאיך שאנחנו יכולים להתמודד אחר כך אולי עם המחבלים. אבל היה לי קשה נורא לבוא עם עוד איזה שמונה חיילים או עשרה חיילים באמצע הלילה, לבושים באפודים קרמיים, קסדות, נשקים, מחסניות בהכנס, להיכנס לבית, להעיר אותם משינה, להתחיל לחפש להם בבית, להתחיל לשאול אותם שאלות מביכות.

איזה? "מי אתה, ומה אתה, ומה היא עושה פה, וכמה אנשים גרים פה?" לא יודע, שאלות על פי הסיטואציה.

לא היה איזה טופס? היה איזה טופס, אבל מעבר לטופס, לא תמיד הדברים עובדים בדיוק על פי הטופס. לפעמים גם... בקיצור, מה שבאמת היה מפריע לי שם זה האקט הזה של להיכנס לאנשים באמצע הלילה בצורה המאיימת הזאת, ואני זוכר שנורא חרה לי איך שהילדים הקטנים לקחו את זה. נורא חרה לי. אתה רואה ילד קטן, בן שלוש, ארבע, חמש, ילדה קטנה, נכנסים להם באמצע הלילה לבית, באים, לוקחים... היא רואה את האבא שלה כולו רועד – אבא שלה הגבר, הדמות הסמכותית, כולו רועד – באים, לוקחים אותו הצידה, מתחקרים אותו, שואלים אותו שאלות. אם יש איזה חייל, לפעמים יש אנשים שעושים את זה גם בצורה יותר אגרסיבית, אם זה בדיבור ואם זה אולי גם באיזה דחיפה פה, דחיפה שם, אם הם נתקלים בחוסר שיתוף פעולה מסוים. וזה היה נורא קשה לי. היה קשה לי נורא עם המיפויים האלה. כי עכשיו המיפוי הזה הוא לצורך מודיעיני כלשהו, אני לא הולך לעצור עכשיו מבוקש שידוע שלפני שבוע הוא ירה פה על רכב חולף והרג כמה, הרג אזרחים חפים מפשע. אז פה היה לי ממש קשה עם זה. ושמע, לא הייתי, לא היתה לי כזו רמת השפעה שהייתי יכול להגיד: "אוקיי, לא יוצאים למיפויים". אין דבר כזה לא יוצאים למיפויים. אז הייתי מנסה, כשאני הייתי עושה את המיפויים הייתי מנסה לעשות אותם בצורה הכי טובה שיש מבחינה הומניטרית. לא הייתי מטריד יותר מדי את המשפחות, לא הייתי זורק אבנים על הדלת באמצע הלילה ומעיר אותם בבהלה כי ככה, זה מה שעושים, חלק מנוהל דרדור אמצעים.

דרדור אמצעים זה במעצר, לא? כן, אבל גם שם יש איזשהו נוהל, כי אם אתה דופק בדלת ואף אחד לא עונה לך, אז אתה גם זורק אבן. ואנשים כבר מתבלבלים בין מעצר למיפוי, אז הם זורקים אבן.

ישר? כן. לפעמים גם שוברים חלון, זורקים אבן לחלון.

זה מיפוי באזור כפרי? אזור כפרי, כפרי-עירוני. אזור יטא, אזור דורא. כל האזור של דרום הר חברון. מיפויים באזור הזה.

יש באמת טופס רשמי? ראית אותו? כן.

מה כתוב שם? אני לא זוכר בפרטי פרטים, אבל מספרי תעודות זהות, שמות.

של כל האנשים בבית? כל האנשים בבית.

גם הילדים? אין לילדים תעודות זהות, אבל כמה ילדים יש.

איך תמפה את הבית הזה שאנחנו יושבים בו? כל מי שגר, כל מי שנמצא בבית אני רושם את התעודת זהות שלו, אני רושם את השמות.

בעברית, כמובן. כן. אני רושם איך בנוי הבית.

אתה משרטט? אני לא משרטט אבל אני רושם כמה חדרים יש לו.

וזה לפי הטופס? לפי הטופס, כן. כמה חדרים, איך הוא בנוי, אם יש איזה מחסן, אם יש איזה מבנה, אם יש איזה עליית גג. ממש ממפה אותו.

אם היית מקבל טופס כזה, היית יכול להבין איך בנוי הבית? לא תמיד, אבל אני לא בטוח שממש עשינו איזה עבודה רצינית. יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. את זה אני כבר לא יודע. לא יודע גם מי מקבל את זה ומה עושים עם זה. כפי שאני מכיר את הצבא, יש לזה איזשהו שימוש אבל לא משמעותי ולא תמיד. אני לא חושב שתמיד יש לזה שימוש. אני בטוח שהרבה מהמקרים הם סתם נעשו ולא באמת משתמשים במיפויים. גם מיפויים נעשים על בתים שכבר נעשו עליהם מיפויים.

איך ידעת את זה? יכול להיות שהם היו אומרים: "היו פה כבר, כבר עשיתם את זה שבוע שעבר, כבר פה, כבר שם".

ואתה בכל זאת עושה את זה? כן, כחלק מהמיפוי. הדף הזה אולי זה איזה כסת"ח אבל זה להיות שם שוב פעם, להראות נוכחות, להיכנס להם לבתים. העניין, בצבא אומרים שזה כאילו, אני זוכר מה שאמרו לנו, שצריך לעשות פעילות, צריך לצאת החוצה ולפעול כדי שהם לא יבואו אליך. אז אתה צריך לפעול בשטח שלהם.

מה עוד אתה צריך לבדוק? מי בעל הבית, מי גר בבית הזה באמת, מי נמצא שם. סתם, אם יש שם מישהו שהוא לא גר בבית אז זה שווה בדיקה למה הוא שם. זהו בגדול. אולי במה הם עוסקים גם.

מה עוד שאלתם שלא היה בטופס? אמרת שאלות מביכות. שאלות מביכות הן תלוי סיטואציה. כי אם פתאום עכשיו, זה ממש תלוי סיטואציה. בטוח נזרקו שאלות מביכות, אני זוכר שנזרקו שאלות מביכות. אני לא יכול להגיד לך בדיוק מה.

היו שאלות שחדרו ממש לפרטיות? בטוח שהיו כאלה. אולי לא באופן קבוע, אבל היו כאלה.

היו מבצעי מיפויים? כן, לפעמים יש מבצעי מיפויים.

כמה בתים מיפיתם כולכם? במבצע אחד?

לא, בכלל. כיסיתם את כל יטא? זה מקום ענק. לא כיסינו את כל יטא אבל המטרה היא לכסות את כל יטא. אז הפלוגה שלנו באים, ממפים כמות מסוימת, ואז פלוגה אחרת באים, ממפים עוד בתים. המטרה היא למפות את כל יטא. בטוח שמיפו כבר את כל יטא כמה פעמים.

הייתם יכולים להיכנס ממש לתוך יטא, לתוך הכפר? כן.

הסתובבתם שם חופשי? רכבים, שני רכבים ממוגנים.