תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
עדויות טקסט המג"ד שלי בגלל שהוא היה דתי
מספר קטלוגי: 722607
תקופה: 2008 - 2009
סיווג עדות לפי קטגוריות:
[    ]
שירתת בשטחים?
בוא/י לדבר על זה!
חיילים וחיילות ששירתו במגוון תפקידי לחימה ותומכי לחימה בשטחים - בואו לתת עדות, בפנים גלויות או מבלי להיחשף.
בואו לשבור שתיקה.
למתן עדות ומידע נוסף:
info@shovrimshtika.org
164  צפיות    0  תגובות
המג"ד שלי בגלל שהוא היה דתי

הגעתי לחברון ויצא לי לשבת עם המג"ד שלי שהיה מאוד מיליטנטי כזה. האמת, המג"ד הקודם שלי גם היה מאוד מיליטנטי, זאת אומרת בקשרים עם כל מיני מתנחלים, זה היה נורא מצחיק. וגם המג"ד הבא שלי היה דתי חובש כיפה עם בני דודים בהתנחלויות, היה מביא לנו את רונצקי לארוחות חג, לעשות את הסופשבוע...

הרב הראשי של צה"ל בזמנו. כן.

בוא נדבר על המג"ד הזה שהזכרת לגבי חברון. אני יושב איתו בחברון, אני והוא ועוד כמה קצינים, והגיע איזה בחור מזוקן עם כיפה שלא זיהיתי איתו ודיבר איתנו על זכותו האלוהית של עם ישראל על השטח, ואז כשהוא הולך המג"ד שלי עושה לי: "אתה יודע מי זה היה?” אני אומר לו: "האמת שאני לא יודע”. "ברוך מרזל”, "מה זאת אומרת?” "חבר טוב”. אז אמרתי וואללה, חבר מאוד מעניין. ואז אמרתי לעצמי שטוב שלא התווכחתי איתו כי א' אני במדים ואני לא האמנתי בלבטא דעות פוליטיות כשהייתי על מדים. ו-ב' כי זה היה חסר טעם במילא כי זה ברוך מרזל, כאילו מה אני אגיד לו שהוא לא יסתור אותי באיזה טענה אלוהיסטית, אבל זה היה מצב העניינים. הם הטובים.

זאת הייתה התפיסה? גם מהפיקוד? מרזל הוא בכחול וכל פלסטיני שעובר שם הוא באדום, שכחול זה אנחנו ואדום זה הם. כמו בפינק פלויד us and them, הפרדה, דיכוטומיה כזאת.

איך זה יצא לידי ביטוי נגיד בפקודות מבצע או בפעילויות? בסוף, הדבר שבו זה מתמצה זה שאין הבדל בין יהודי בקריית ארבע ליהודי באריאל ליהודי בתל אביב. אוקי? זאת אומרת, אנחנו כאן בשביל להגן על המתיישבים ועל היהודים מאחורי הקו הירוק ונעשה את זה בכל אמצעי שיידרש ואם זה אומר לחסום היום את כביש כך וכך – נחסום את כביש כך וכך. אם זה אומר לשים מחסום פתע על ציר 60 שזה הציר המרכזי מצפון לדרום ביהודה ושומרון אז נשים מחסום פתע על ציר 60. ואם זה אומר, לחילופין שהיום צריך לאפשר לערבים להתפלל וצריך להרחיק את היהודים אז גם נרחיק את היהודים, זאת אומרת זה יותר נדיר אבל זה גם קורה. אבל אם היה נגיד מצב, זה לא קרה לי, אבל אני יכול לתאר שאם היה מצב של חתונה של יהודים וחתונה של ערבים ושניהם היו רוצים את מערת המכפלה, די ברור מי היה מקבל את מערת המכפלה. ללא קשר להקצאות, פשוט ככה, אם אתה יהודי, יש לך זכות שלהם אין, בסדר, זו המדיניות ובזה זה מתבטא.

מה היה קורה בסיטואציה של התפרעות של ערבים לעומת התפרעות של יהודים? לערבים אתה מרביץ ולמתנחלים אתה לא מרביץ. זה ההבדל. זאת אומרת, אם זה מתנחל זה גם יכול לגלוש לאלימות, אני לא אומר שלא, זה גם קרה. ואני לא אשכח את הסמ"פ שאמר לי: תשמע, מתנחלים יותר גרועים מערבים כי הם בלתי אפשריים, אתה לא יכול להרביץ להם מצד אחד ואתה לא יכול לעצור אותם מצד שני והם רק קוראים לך נאצי כל הזמן ומנקבים לך את הצמיגים כי אתה חס וחלילה אמרת איזה משהו או לא יודע מה. ערבים זה יותר... נשמע נורא, אבל אם איזה ערבי עשה משהו רע בבוקר, יש סיכוי מאוד סביר שיעצרו אותו בלילה, אפילו ל- 24 שעות בשביל שיבין שלא להתעסק.

ומי יעשה את זה? הצבא. לפעמים המשטרה אבל המשטרה עוצרת אותם רק אם הם גנבו משהו. ערבים – אם הם זרקו אבנים על מתנחל שזרק עליהם אבן, אז את היהודי המתנחל, המג"ד ידבר עם ראש היישוב או עם הרב שלו, בדרך כלל זה הרב שלו. ועם הערבי, אתה תעצור אותו ותגיד לו: אל תעשה את זה שוב או שנעצור אותך ליותר זמן.

מי יותר מתעסק עם המתנחלים, הכחולים או הצבא? אני לא ידוע להגיד לך כמה הכחולים התעסקו איתם, אנחנו התעסקנו איתם הרבה, המון. המג"ד שלי בגלל שהוא היה דתי, היה יכול הרבה פעמים למנוע הפגנות כאלה על ידי זה שהוא היה מדבר עם ראשי המתנחלים כי כולם היו חברים שלו באזרחות. הוא היה יכול להרים טלפון ולהגיד: "תשמע אחי, בוא נימנע מזה" והיה נמנע מזה או היה מצמצם את זה, זה היה קורה. זה לרדוף אחרי הצל של עצמך.

אתה מדבר על חברון או בכלל השירות שלך? חברון ובכלל. בכל מקום שהייתי בו ביהודה ושומרון, הקשר בין המתנחלים לצבא הוא מאוד הדוק. אני זוכר שהייתי בשומרון בדיוק כשהמפקד היה אז *** ***, הוא נתן את הפקודה שחיילים לא אוכלים יותר אצל מתנחלים בבית וזה היה סערה היסטרית. כאילו הפכו אותו לאויב המתנחלים. הם באו בצעקות ובדרישות שמה פתאום וזה חלק מהמסורת, שאני נורא הייתי שמח על זה, כי אמרתי הנה, מפרידים, צריכה להיות הפרדה. ללא קשר לעמדה פוליטית שלי, צריכה להיות הפרדה בין הציבור שאתה מגן עליו לבין הכוח שעושה את זה. אתה כבר עושה צבא עם, לפחות שיהיה הכי מקצועי שאפשר. וכמובן שאחרי שלושה ימים כבר היה אפשר לאכול אצל מתנחלים שוב. עם הודעה מתנצלת כזאת שלא רוצים לפגוע והמתנחלים הם בשר מבשרנו וידה-ידה-ידה, קשקוש כזה. אותי זה הכעיס, ממש עצבן אותי, אני זוכר, אבל אני גם שוב מנקודת מבט נורא חילונית גם נורא הפריע לי שמביאים לי את הרב הראשי ואני לא יכול לאכול בשקט בלי שהוא ייתן לי איזה דרשה על עמלק, הפריע לי. ככל שהדרגות עולות, הפוליטיקה נכנסת.

למה אתה מתכוון? לא צריך להיות חייל בשביל לדעת את זה. אבל כשהמג"ד שלך הוא דתי וכשהוא נכנס לתפקיד יש לך 4 חיילים בחפ"ק שכולם חילוניים וכשהוא מסיים תפקיד יש לו 4 חיילים שכולם דתיים, כולם גרים בהתנחלויות והוא עושה את זה למנהג לבקר את רונצקי שהיה הרב הראשי פעם במשמרת, או לחילופין כשהוא מדבר. מג"ד אחר מדבר על הערבים בתור עמלק ועל היהודים כבשר מבשרנו שעושים עבודת קודש, זה פוליטיקה נטו. לי זה הפריע, היו גם חיילים שזה הפריע להם.

יצא לך פעם להעלות את זה נגיד בשיחה עם עוד קצינים או המפקדים? עם עוד קצינים כן. בפיקוד הזוטר סג"מים, סגן, סרנים אולי, זה היה ברור שהגדוד נהיה דתי. אני מדבר על גולני. גם כשהתחלף המג"ד ממג"ד חילוני מורעל למג"ד דתי מורעל, הגדוד מקבל צביון דתי יותר. זה לא שהחיילים יהיו דתיים יותר אבל זה שחיילים דתיים יהיו בעמדות, יהיו בחפ"קים (חוליית פיקוד) פתאום מה שלא היה קודם.