תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
עדויות טקסט לקחנו את הסיכול הממוקד והפכנו על הראש
מספר קטלוגי: 227821
אזור: רצועת עזה
תקופה: דצמבר 2008 - ינואר 2009
סיווג עדות לפי קטגוריות:
[    ]
שירתת בשטחים?
בוא/י לדבר על זה!
חיילים וחיילות ששירתו במגוון תפקידי לחימה ותומכי לחימה בשטחים - בואו לתת עדות, בפנים גלויות או מבלי להיחשף.
בואו לשבור שתיקה.
למתן עדות ומידע נוסף:
info@shovrimshtika.org
315  צפיות    0  תגובות
לקחנו את הסיכול הממוקד והפכנו על הראש
אזור: רצועת עזה
תקופה: דצמבר 2008 - ינואר 2009

הדאגה שלי היא יותר מהאופן הרוטיני והרגיל שבו מתנהלים הדברים ולא מהחריגות. חלק מהבעיה במבצע הזה, היא ההצדקה למבצע, לאמצעים שהשתמשו במבצע וכל הדבר הזה. איפה יותר קל לדובר צה"ל להתעסק עם עדויות כמו שאתם מביאים? שנניח היה פסיכי שהיה משעמם לו בעמדה והוא ראה זקנה, וכמו העדויות במכינה (העד מתייחס לעדויות בוגרי המכינה ע"ש רבין שפורסמו בעיתון "הארץ" במרץ 2009), הוא ירה או לא. נניח שהמלחמה הייתה הכי מוצדקת בעולם והאמצעים היו הכי בסדר בעולם ושמרת על האזרחים הפלסטינים הכי טוב בעולם, תמיד יהיו שלושה, ארבעה, עשרה פסיכים כאלה. במוצדקות שבמלחמות ישראל הרגו שבויים. סטטיסטית, כמו שיש פשע ברחוב,אין דרך אחרת להתעסק עם הדבר הזה. לכן אותי, בלי להעליב, זה פחות מעניין. זה שאיזה פסיכי מגיב כמו שהוא מגיב מסתיר את הבעיה שהיא אמיתית בעיניי והיא הבעיה של השיטה שבה העסק הזה מתנהל. לבד מההפצצות האוויריות המטורפות, שאתה יכול להגיד שאתה מפציץ בסיס תחמושת והוא בלב אוכלוסייה אזרחית ולא התכוונתי להרוג את הזקנה שיושבת ליד, אני בידיים נקיות, אז בעצם האופן שבו זה מתנהל היום, זה אופן כזה שהחייל בשטח יש לו פחות יכולת השפעה או כניסה למגע, מאשר המפקדה.לכן הדגשתי שאני הרבה שנים בצבא מכיוון שזה השינוי המהותי והעצום באופי הלחימה של צה"ל שיש לו ביטוי משמעותי הרבה יותר כשמדובר בלחימה בתוך אוכלוסייה אזרחית ומול דבר לא ברור שאנחנו נלחמים בו, כמו הפלסטינים.

כלומר שזה לא צבא מוגדר עם אוגדה וכו'...? כן, אני אומר, אם האמצעים שיש לנו היו מופעלים במלחמה כנגד הסורים ויושבת מחלקה בפיתה (מוצב) סורית ואתה מחסל אותה במכה מקדימה דרך אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים שיש לך, בלי שהחיילים שלך שנמצאים בשטח היו צריכים להילחם בה, אז חסכת חיי אדם, הרגת באמת מחלקה או פגעת במחלקה שאתה יודע שהיא מחלקה של צבא. יכול להיות שאם תעשה את זה, תגרום לצבא הזה להיערך מחדש, לסגת ותשיג תוצאות... הסיטואציה שאני רוצה לתאר היא הסיטואציה הבאה: רמת ההפללה. יש כלי טיס תוקפים וזה מאפשר לך... והדוקטרינה של אסא כשר נאמרת במפורש בפקודות.

מה זאת אומרת? מילה במילה: אפס סיכון לחיילים.

מה זה אומר? שאם אנחנו יודעים שמחר בבוקר החבר'ה צריכים להצפין או להיכנס לאזור מסומן, אז בלילה שלפני זה, אתה משוטט שם עם כלי טיס ובודק אם אתה רואה תזוזות בשטח. לא תמיד אתה רואה, אבל כשאתה רואה משהו חשוד, אתה לא מייד מוריד, זה יכול להיות כלב, אבל רמת ההפללה היא סופר נמוכה. לקחנו את הסיכול הממוקד והפכנו על הראש.בשביל סיכול ממוקד צריך מידע שב"כ, אתה שולח משהו שיוריד אדם בזמן אמת כי אתה יודע שהוא נוסע לתכנון פיגוע. פה אתה עושה הפוך, אתה קודם כל מוריד אותו ואחר כך אתה מנסה לברר מי הוא היה. ההנחה היא: "מה יש לו לעשות בחמש בבוקר ברחוב"והוא עוד הולך מהר אז הוא מחבל. כולם מחבלים. אם הוא הולך לאט, זה זקן ואתה רואה ילדים וזקנים.

אתה רואה מספיק טוב להבדיל בין נשים וילדים וגברים? כן.

בלילה אתה רואה מספיק טוב כדי להבדיל? זה לא משנה יום או לילה...

אפשר לזהות בין אישה לגבר? כן, אתה מבדיל בבגדים. אתה יכול לראות רובה, אבל נניח אקדח אתה לא יכול לראות.

אז לא צריך להיות חמוש על מנת להפוך להיות מטרה לגיטימית? להפך, הסיפור הוא כזה: הם (החמאס) שברו את כללי המשחק. במשחק הרגיל אתה אמור להרוג אנשים עם מדים, אבל המינימום שיישאו נשק. הם שברו את הכלים כי הם הורידו את המדים והחביאו את הנשק. אז איך נהרוג אותם? לכן אם אתה רואה חמישה-שישה גברים שנראים בהתייעצות בתוך... אני מתייחס למקרה שראיתי, החבר'ה מייד נדלקים על הדבר הזה ומתחילים לעקוב, שניים הולכים ברחוב, בדרך הם עוברים ליד מסגד ואתה רואה התקהלות של נשים וילדים ומישהו הולך עם חמור ואתה ראית שהם יצאו מהבית הזה והם לא הולכים יחד אלא אחד מאחורי השני ואתה מתחיל לפנטז על זה שהם הולכים צמוד לקירות. בסוף ירו באחד מהם.

למה, כי היה לו נשק? לא, הוא לא היה חמוש, ירו עליו כי הוא היה במקום שסומן כמקום שאנחנו מתצפתים עליו הלילה, ולאור זה שהוכרז מה שהוכרז קודם, אין סיבה שהוא יסתובב שם ובטח שלא חמישה-שישה גברים שלא נראים כאילו הם במשחק שש-בש, ואתה מסיק מזה, אמנם היסק חלש ביותר, אבל אתה מסיק מזה שאלה הם חבר'ה חורשי רעות. לכן זה היה נראה לי סופר מפוקפק. רמת ההפללה נמוכה ביותר. אני אומר לך זה הגיוני להפליל מישהו שמטמין מטענים. יש התנהגות שהיא חשודה.

כמו מישהו זוחל בלילה. בדיוק, יש כאלה שאתה רואה. אבל בלב כפר שמישהו יוצא מחצר פנימית אחרי שהוא היה שם עם עוד קבוצה של אנשים אחרים והולך במהירות למקום אחר, לא יודע. יכול להיות שהוא הולך מהר כי הוא מפחד... התפיסה היא שבאותו שטח שהחיילים צריכים ללכת אליו עכשיו, אני לא נוטל שום סיכון כי זה בדיוק הדוקטרינה, שלא נוטלים שום סיכון...

אתה יכול לתאר את מה שקרה מההתחלה עד הסוף? היה מקרה שבו מזהים חמישה אנשים בתוך חצר פנימית של בית. אי אפשר להוריד אותם כבר שם מכיוון שיש שם בעיה מבחינה טכנית. אתה רואה שניים יוצאים החוצה ואתה מתחיל לעקוב אחריהם, הם הולכים די מהר או שזה שלושה ואחד מהם נפרד מאיזה שהוא שלב, בסופו של דבר הולכים שניים דרך התקהלות שהייתה יציאה מתפילת בוקר או משהו כזה.

זו שכונה שיש בה אנשים? כן ולא, כי הם הלכו כברת דרך. מאיפה שהם היו, לא זיהו אף אחד, מדברים על ממש מוקדם בבוקר. אני לא זוכר מתי זה היה, אבל זה היה ממש מוקדם בבוקר, בין חמש לשש זה הגיוני.

זה אזור שיש בו לחימה? זה אזור שאמורה להיות בו לחימה למחרת... החבר'ה האלה התחילו ללכת מהר, הם לא הלכו יחד והם נראים כאילו הם הולכים צמוד לקיר, הם הלכו על המדרכות , לא על הכביש. לא ירו בשני, לא זוכר למה, אבל התמקדו באחד. הוא התחיל לרוץ באיזה שהוא שלב, כנראה שהוא התחיל לשמוע את האמצעי. איש השב"כ טען שעצם זה שהוא שמע את האמצעי, זה מפליל אותו כי אזרח רגיל לא היה מבין שהוא עכשיו ניצוד. בסופו של דבר יורים בו ולא היו מסביב אנשים. לא ירו בו ליד המסגד, כשהוא עבר שם. זה בדרך כלל מובן מאליו שלא יורים סתם לתוך התקהלות.