תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
עדויות טקסט היו משתינים מהחלון
מספר קטלוגי: 127282
דרגה: סמ"ר
יחידה: גדוד לביא
אזור: אזור חברון
תקופה: 2004 - 2005
סיווג עדות לפי קטגוריות:
[    ]
שירתת בשטחים?
בוא/י לדבר על זה!
חיילים וחיילות ששירתו במגוון תפקידי לחימה ותומכי לחימה בשטחים - בואו לתת עדות, בפנים גלויות או מבלי להיחשף.
בואו לשבור שתיקה.
למתן עדות ומידע נוסף:
info@shovrimshtika.org
85  צפיות    0  תגובות
היו משתינים מהחלון
דרגה: סמ"ר
יחידה: גדוד לביא
אזור: אזור חברון
תקופה: 2004 - 2005

'מתגלגלת' זה משהו כמו שלושה-ארבעה ימים שהולכים בכפר וההוראה הכללית היא 'תאלתרו' אבל עושים משהו בין מחסומים לפטרולים לשינה בבתים, אלמנות קש (מארב מתוך בית) נגיד. הרבה מהם היו ביטא אבל אני זוכר שדווקא עשינו המון. זה כמעט אקראי לחלוטין. זה ממש פעולות של הפגנת נוכחות, אפילו 'תעודדו קצת אקשן'.

איך מעודדים? עולים לגג, העניין של לעודד אקשן היה קצת יותר החייל הסורר מאשר מטרת המשימה אבל זה היה לא מעט. הפס"דים (הפרות סדר) היו נוצרים בזכות החיילים ולא בזכות... במיוחד התגובה של הכפר לזה שיש חיילים, החיילים פשוט מושכים עליהם אש כמה שאפשר.

איך מושכים אש? היו משתינים מהחלון. היו עמדות תצפית שם אז מתוך בית, בצהריים להראות שאתה בעמדת תצפית ולעשות... אבל זה ממש ברמת החייל. השינה בבית מן הסתם זה לא שינה בבית של... לפעמים אלה היו אנשים שהיו משת"פים, לרוב לא. היו משתלטים על הבית, משפחה מרכזים בחדר אחד, הבית הוא שלך, והצורה שבה זה נעשה, זה תלוי מי מפקד על הכוח ומי נמצא בכוח ויש פה מקום ללא מעט... זו הטרדה של האנשים שאתה נכנס אליהם לבתים כי אתה נכנס והופך קצת.

מה זה אומר הופך? הופך זה אומר לחפש בהכול. אז מה שאומרים זה 'תחפש באלבומי תמונות ותחפש ב...' וחיילים שמחפשים לא עושים את זה עם כפפות על הידיים בעדינות, זה גם לא בתים שיש עליהם מידע על ראיות. זה מעין 'שניים תלכו לחדר הזה, שניים תלכו לחדר הזה, שניים תלכו לחדר הזה. תחפשו באלבומי תמונות כי אולי יש פה תמונות שלהם עם נשקים או עם זה ואז אפשר לחקור הלאה' ולרוב זה מסתכם בלהוציא תמונות מהאלבום ולזרוק על הרצפה, לפתוח מגרות, לזרוק על הרצפה. לפתוח את הארון ולזרוק על הרצפה. סרטי פורנו של הילד שאתה מוצא מתחת למיטה, הרסת לו את החיים עכשיו, המשפחה דתייה. דברים מהסוג הזה שהם מאוד קשים בחדירה לפרטיות. זה גם לא שדופקים על הדלת ומסבירים את המצב ומבקשים, זה דפיקות בדלת וקנה בפרצוף וזה לא משנה שזה בית שאין עליו שום מודיעין או שום דבר.

היו מקרים שמצאתם תמונה של מישהו עם רובה? מעטים.

ומה קורה הלאה אם מוצאים תמונה? נדמה לי שלוקחים אותו לשב"כ. תחקורים וגם תגובות מאוד קיצוניות בשטח, כאילו תפסת עכשיו את רב המחבלים, מגיב באגרסיביות.

מה זה מגיב באגרסיביות? ישר משטחים על הרצפה ואזיקונים ולא שואלים יותר מדי שאלות כי זה לא התפקיד לדובב יותר מדי. מהירי תגובה.

היו מקרים של חבר'ה שהראו התנגדות לזה שתיכנסו אליהם הביתה? כן. אבל הם חוטפים בראש מהר מאוד. אם אתה במיפויים (משימה למיפוי שכונה) ובעל הבית מנסה לרגע להדוף – אצלנו לפחות היו מגיבים לזה מאוד... משכיבים אותו על הרצפה ו'אתה תשמור עליו', ואין מקום לפתחון פה לבן אדם שאתה בא אליו עכשיו.

אי פעם מצאתם משהו יותר מתמונות – נשק, דברים כאלה – במיפוי? לא.

וכמה מיפויים אתה חושב שעשית בשירות שלך? המון.זה הגיע לפחות למאה בתים, בטוח.

וזה ביום, בלילה? בלילה. מתגלגלות זה ביום גם.

איפה המשפחה נמצאת בזמן שאתם עושים מיפוי? באלמנות קש מרכזים אותם בחדר אחד ובמיפויים לרוב מוציאים אותם מהבית לחלוטין, שזה גם חורף בחברון וזה גם תרגולים כאלה שחלקם זה לעבוד על תיאום עם השב"כ או כאלה שאתה קולט את זה תוך כדי, זה מאוד נורא. מוציאים ילדות, ילדים, כולם עומדים בחוץ, קר.

הייתה מטרה לאלמנות קש חוץ ממקום לינה? כביכול תצפית שמישהו שומר החוצה, מסתכל החוצה לכפר ורואה אם יש בו פעילות לא רגילה. אין חמושים ברחוב בהר חברון יותר מדי.

והייתם ממש בונים עמדת תצפית? רשתות הסוואה באלכסון,

כל הדברים האלה? לפעמים כן. פטיש, רשתות הסוואה, לפעמים כן.אתה מרגיש שזה בשביל השואו יותר מזה, אבל כן.

מעבר לבלגן של לחפש בבית היו גם מקרים של השחתת רכוש? היו מקרים של פשוט 'קלמזיות' של שבירת דברים ושמתעלמים מזה. תלוי מי מנהל את המשימה, העדינות שזה נעשה בה או להפך.. האלמנות עם הסמל היו יותר משוחררות באופיין. אלמנות עם המ"מ היה אסור להשתמש בשירותים ולנסות לא לישון על החפצים שלהם, ועם הסמל היינו שמים את הספות איך שנוח לנו, מעצבים את הסלון מחדש איך שנוח לנו ומשתמשים מן הסתם בהכול וגם לא מהססים לקבל.

מה זאת אומרת לקבל? מציעים לך קפה, מציעים לך זה, האנשים של הבית.

הם נעולים בחדר, לא? כן, אבל יש גישה למטבח.

כשהיו יוצאים להביא אוכל למשפחה אז על הדרך עושים לך סבב קפה? כן, לרוב הם לא יוצאים, יש אוכל בבית.

ואוכלים? כן. עם הסמל זה יותר משוחרר, אנחנו היינו לוקחים להם.