תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
עדויות טקסט מנסים לעצור אותם
מספר קטלוגי: 102843
דרגה: סמ"ר
יחידה: צנחנים
אזור: חברון
תקופה: יולי 2002
סיווג עדות לפי קטגוריות:
[    ]
שירתת בשטחים?
בוא/י לדבר על זה!
חיילים וחיילות ששירתו במגוון תפקידי לחימה ותומכי לחימה בשטחים - בואו לתת עדות, בפנים גלויות או מבלי להיחשף.
בואו לשבור שתיקה.
למתן עדות ומידע נוסף:
info@shovrimshtika.org
372  צפיות    0  תגובות
מנסים לעצור אותם
דרגה: סמ"ר
יחידה: צנחנים
אזור: חברון
תקופה: יולי 2002

היהודים הם הגורם הכי הכי בעייתי והלא יאומן של חברון. זה מה שאתה מגלה באמת, אחרי כל הטירוף הזה, שאתה חי שם ככה בצורה כל כך משוגעת רק בשביל להגן עליהם. כי אתה נטו עומד שם בשכונה שלהם, בתוך הרחוב שלהם, הם עוברים לידך, אתה עם שכפ"ץ וקסדה והם ברגיל שלהם. ואז פתאום קורה משהו, כמו מה שקרה אז, רצח אלעזר ליבוביץ', שנרצח שם באזור כרמל (חייל תושב חברון שנהרג בפיגוע ירי בדר' הר חברון ביולי 2002), לא רחוק משם, והוא גר ביישוב היהודי בחברון, ואז עולה ALL HELL BROKE LOOSE, ממש ממש ממש טירוף ברחובות. אם זה בהלוויה שלו, שיהודים נכנסו פשוט לקסבה והתחילו לירות באוויר, הרגו איזה ילדה, ילד בן שמונה עם סכין בגב, כאילו דברים מזעזעים.

מה היה התפקיד שלכם בכל הסיפור הזה? מנסים לעצור אותם.

מה ההוראות שלכם? מנסים לעצור אותם בכוח פיזי בכל צורה. בכוח פיזי. אבל לא נתנו לנו את האישור. אין, אי אפשר לתת אישור. הבעיה היא, המצב הבעייתי הוא שגם כשהחייל לא רוצה הוא מוצא את עצמו מגן על המתנחלים אל מול הדברים הנוראיים שהם עושים לתושבים הפלסטינים. כי כשתושב פלסטיני יבוא ויזרוק אבן, במיידית אתה תוכל להפעיל עליו ירי באוויר, ולזרוק עליו רימון הלם, לעשות לו אלף ואחד דברים ואף אחד לא יגיד לך כלום. אבל ליהודי אתה לא יכול לעשות כלום. ליהודי, אתה יכול רק לתפוס אותו ולנסות להרחיק אותו בכוח. ובדרך כלל, והיהודים שם מספיק – החייל שם מתחלף כל ארבעה-שמונה חודשים, והם גרים שם, אז הם מכירים את הטקטיקות של החיילים. וכשהם באים להרוס בית בתוך הקסבה אחרי הסיפור הזה – שהם הרסו שם בית שעד היום יש עם זה בלגנים, עם הבית שהם פרצו לתוכו, בית שרהבתי – אז הם פשוט באו, הרסו קיר, נכנסו לקסבה. דרך כל המאה ילדים, אתה חייל, עומד מסכן, מרגיש כמו איזה משחק שוטרים וגנבים. חייל עומד בכניסה לקסבה, מנסה לשים את הידיים שלו משני הצדדים וילדים בני שבע עוברים לו מתחת לידיים, מכל הכיוונים רצים. הוא תופס אחד, ארבעה עוברים. אין לך מה לעשות. הם פשוט באים, רצים לתוך הקסבה, אתה מנסה לעצור אותם בשביל להגן עליהם, כי זה הקסבה, בכל זאת, אבל הם רצים ישר לתוך הקסבה, נכנסים לתוך הבית, רצים, שוברים את כל החלונות בבית, את כל מה שאפשר לשבור, הורסים הכל, ואז מכריזים שזה הבית שלהם. שהם הוסיפו עוד בית לחברון. וההתנהלות הזאת היא מדהימה. פתאום מגיעים שוטרים, והם זורקים ביצים, ואתה מוצא את עצמך, אני מצאתי את עצמי בסיטואציה שאני הולך צמוד לאיזה אישה, מנסה להגן על התינוק שהיא מחזיקה ביד שלה בתוך כל ההמון, מתנחלת. אנחנו בתוך בית של ערבי, בתוך הקסבה. אין שם שום ערבי כמובן, יש שם איזה מאה ילדים יהודים ששברו את כל הדברים בבית, שברו את הקיר, פרצו את הדרך בין הבית הזה לשכונה שלהם, כי רק קיר מפריד בין הבית הזה לשכונה שלהם, ואני מוצא את עצמי במצב ששוטרים שמנסים להוציא אותם החוצה, אני בין השוטרים לבין איזה אישה שמחזיקה תינוק. מנסה לגונן עליה, על התינוק שלה, וחוטף ביצים בו זמנית ממתנחלים גם, שיועדו לשוטרים. והשוטרים חוטפים מכות, והיס"מניקיות חוטפות מכות מהבנות, ובהלוויה אנחנו הולכים מכות עם כל המתנחלים, שיום אחרי זה יביאו לנו אוכל לעמדה.

מה היה בלוויה? בלוויה באמת-באמת-באמת הכל השתגע. אני הייתי באיזה עמדה בתוך המוצב, ובשלב מסוים פשוט ירו לי על העמדה. לא פלסטינים, יהודים. בטעות. כי הם פשוט נכנסו לקסבה והתחילו לרסס באוויר. באוטומט, בלי הבחנה. ובגלל זה ילדה קטנה נהרגה וכנראה בגלל זה עוד ילד יצא עם סכין בגב. פשוט הרס חסר הבחנה.

איפה המשטרה בכל הסיפור הזה? היא לא יכולה להשתלט כי זה לא אפשרי. הם בכל מקום, הם נכנסים, כשרצים לך מאה ילדים לתוך הקסבה אין לך מה לעשות. עומדים שני חיילים, מנסים לחסום את הכניסה, אבל הם משחקים משחק עם ילדים בני שבע. ילדים בני שבע אין לך מה לעשות להם.

אם אלה היו מאה ילדים פלסטינים? הו, זה ההבדל, זה בדיוק מה שאמרתי. ילדים פלסטינים, א' כל, הם לא יעשו את זה. אם מאה ילדים פלסטינים יבואו אז גם הם יצליחו ברמת העיקרון. אבל הם לא יבואו, כי ברגע שילדים פלסטינים ינסו לחדור לשכונה היהודית כנראה שיהיה יריות באוויר, כנראה שאחרי זה יהיה גם ירי גומי, ויש מצב טוב שמישהו מהם ימות ואז המאה האחרים יברחו. אבל ילד יהודי, אף אחד לא יירה בו.

לכם אין אישור להשתמש בשום דבר על המתנחלים? רק מגע פיזי. אתם לא יכולים לעצור אותם? לעצור יכולנו. עצרנו אותם מדי פעם אבל נדיר. נדיר. היחס שלנו היה סלחני מדי אליהם. לא עצרנו אותם בדרך כלל.

מה עשו עם כל האנשים שהשתוללו בהפגנה? היה איזשהו הליך? ידעו מי האנשים? לא תמיד, בדרך כלל זה כל מיני נערי גבעות שהגיעו מאיתמר ומאלון מורה ואף אחד לא הכיר אותם שם. והם באו, ילדים בני 17-16, עשו את הבלגן שלהם והלכו. פשוט אף אחד, לא ידעו איך לתפוס אותם ולא ידעו איך לאתר אותם, וגם לחיילים לא היה רצון מספיק, לרובם. אתה לא רוצה להיות שוטר, זה לא התפקיד שלך, זה לא מעניין אותך, אתה מנסה להגן על... אולי אם אתה הגעת לסיטואציה שאתה רואה שילדים באים וזורקים אבנים על חנות של פלסטינאי אתה מנסה להרחיק אותם ולעצור אותם, כי וואלה, זה נראה לך סיטואציה לא הגיונית, אבל אתה לא משקיע את כל המרץ שלך בלהתחיל לרדוף אחריהם עכשיו, לכפות אותם ולעצור אותם. פשוט לא ככה. והיה הרבה עוינות. בכל מהלך ההלוויה היה הרבה בלגן ברחובות וקצינים בכל הדרגים ממש הלכו מכות פיזית עם המתנחלים. המתנחלים באו, ירקו על המג"ד, כאילו הכי רע שיכול להיות. עוד פעם, אמרתי וחשוב להגיד את זה שהחיילים שם הם הקורבן הכי גדול. לא, הפלסטינים הם הקורבן הכי גדול, אבל החיילים אחריהם במדרג הזה. הם נמצאים במצב שהם בעל כורחם משמשים גב למתנחלים שיכולים לעשות מה שהם רוצים, ולהתעלל בפלסטינים כמה שבא להם. הם מנסים לעצור אותם ואין להם את הכוח המלא לעשות את זה.