תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
כל מה שרציתם לדעת על תכנית המאה של טראמפ ולא היה לכם כוח לקרוא

כל מה שרציתם לדעת על תכנית המאה של טראמפ ולא היה לכם כוח לקרוא

ראית את ביבי, טראמפ, שלדון וקושנר מסתובבים נרגשים בוושינגטון. ידעת שמדברים על סיפוח. חלק דורשים עכשיו, חלק מוכנים לחכות קצת. ידעת שהפלסטינים זועמים, הימנים חוגגים והשמאלנים מתלוננים. אבל התכנית ארוכה מדי ובאנגלית, ולמי יש זמן להתעמק. אז קיצרנו לך:

 

מה הבעיה בלתת לפלסטינים מדינה על 70% מהשטח? זה לא עדיף מהכלום שיש להם עכשיו?
מבט אחד על המפה שצורפה לתוכנית ומבינים שמדינה אין פה. מה יש? פחות מחצי (40%) משטח הגדה המערבית, מבותר לחלקים נפרדים זה מזה – כמו איים מוקפים בים של שליטה ישראלית. 12 מנהרות וגשרים  בשליטת ישראל אמורים לחבר בין החלקים. אם יתנהגו יפה, הם עשויים לקבל עוד 30%, מתישהו, בעתיד. אבל לא את ירושלים המזרחית ולא את הבקעה (רוב עתודות השטח לבנייה בגדה נמצאות בה והיא הקשר היחיד שלה לירדן), ולא כל נקודה בה המתנחלים – שכבר עשורים תופסים כל יעד אסטרטגי – החליטו להתיישב, וגם לא את הכבישים אליהן ודרכי הגישה.

 

אבל בתמורה לשטח שיסופח לישראל יעשו חילופי שטחים – זה מאזן את המצב, לא?
חילופי שטחים עומדים בבסיס כל תוכנית שלום שנידונה מאז אוסלו. התפיסה המקובלת מדברת על 3-4 אחוזים שיוחלפו בין המדינות, ביחס של אחד לאחד. כאן מדברים על 30% מהגדה שיסופחו לישראל. אז מאיפה נחזיר? חולות חלוצה שמעתם? ופתחת ניצנה? אלה שני הבלונים שקשורים בחוט דק, צמוד לגבול עם מצרים. הם רחוקים משטחי המדינה הפלסטינית המוצעת ורחוקים מלהיות אטרקטיביים למחיה. אבל עוד יותר בעייתי מזה הוא הדיבור על החלפת ואדי עארה והמשולש.

 

אם הערבים בישראל בעד מדינה פלסטינית ורואים את עצמם כפלסטינים, אז למה הם לא מוכנים שיספחו את המשולש למדינה הפלסטינית?
דמיינו לרגע שמדברים עליכם. נולדתם וגדלתם במדינה מסוימת. מעולם לא עזבתם אותה – לא עליתם, לא ירדתם, לא היגרתם. 70 שנים הסבירו לכם שזו המדינה שלכם, שלטוב ולרע אתם האזרחים שלה. ופתאום, מעל הראש שלכם, מישהו מחליט להזיז את הגבול. לשנות לכם את החיים. מקומות העבודה, הלימודים, הבילויים – מכל אלה אתם פשוט תנותקו. פשוט כי אתם ערבים. בעצם אומרים לכם – אשכרה חשבתם שאתם אזרחים שווים? תחשבו שוב. כי אצלנו מה שקובע זו לא תעודת הזהות או הפספורט, אלא יהדות. ואם אתה לא יהודי אז לא משנה אם נולדת בבית חולים בעפולה, הלכת למשחקי כדורגל בחיפה ובדרך עצרת בארומה. מה שחשוב הוא המאבק הדמוגרפי. ובזה, חביבי, אתה בצד הבעייתי.

 

הפלסטינים תמיד דרשו את ירושלים כבירת פלסטין. בתוכנית של טראמפ נותנים להם אותה, אז למה הם מתלוננים?
בעיקר כי לא נותנים לפלסטינים את ירושלים. 350,000 פלסטינים חיים בירושלים המזרחית, רובם הגדול בצידה ה”ישראלי” של גדר ההפרדה. האתרים הקדושים, המרכזים המסחריים והתרבותיים, השכונות ההיסטוריות – כל הלב של אל-קודס, כל מה שהוא “ירושלים”, נמצא לפי התוכנית בבירה הישראלית. מה יעבור לשטח הפלסטיני? אותן שכונות שישראל לא רוצה – אלה שהוצאו כבר לפני שנים מחוץ לגדר ההפרדה, אלה שאליהן הרשויות הישראליות נמנעות כמעט מלהיכנס, אלה שזאב אלקין מנסה כבר שנים לחתוך החוצה. אז כן, למחנה פליטים שועפט, כפר עקב ואבו דיס – שכונות שנמצאות היום בשטח המוניציפלי של ירושלים – יהיה מותר לפלסטינים לקרוא בירה. מוזר שהם לא אסירי תודה.

 

תוכנית טראמפ דומה מאוד להסכמי אוסלו. אז למה השמאל תמך באוסלו ומתנגד לתוכנית הזו?
דומה לאוסלו? ממש לא, וטיפה כן. תהליך אוסלו היה מבוסס על משא ומתן בין ישראלים לפלסטינים. עסקת טראמפ מבוססת על משא ומתן בין נתניהו לפרידמן וקושנר. בזמן שהאמריקאים בישלו את התוכנית, הם סילקו את הנציגות הפלסטינית מוושינגטון, חתכו את הסיוע לאונר”א והעבירו את השגרירות שלהם לירושלים. לא בדיוק מתווך הוגן. שנית, הסכם הביניים של אוסלו היה… הסכם ביניים. בסופו של התהליך האמינו הפלסטינים שיזכו למדינה בגבולות 67′, עם תיקוני גבול מינימליים. עכשיו מבקשים מהם להסתפק בהרבה פחות. למעשה, התוכנית מאששת את אזהרותיהם של המבקרים הכי חריפים של אוסלו משמאל: היא מעלה את החשד שמעולם לא היתה כוונה לאפשר מדינה פלסטינית רציפה, ושהחלוקה לשטחי A, B ו-C נועדה לשרת רק את רצונה של ישראל להעמיק את שליטתה על הגדה ולהמשיך להתנחל. אז במה התוכנית של טראמפ כן דומה לאוסלו? בהכרה שגם הפלסטינים וגם הישראלים לא הולכים לשום מקום, וששתי מדינות הוא עדיין הפתרון המציאותי ביותר.

אז מה עכשיו? מה ישתנה ביום שאחרי הסיפוח?

בשטח כנראה שלא הרבה, ואלה לא חדשות טובות. השליטה הצבאית הישראלית בגדה רק תלך ותעמיק. חיילים ימשיכו להישלח למשימות אכיפה מול אוכלוסייה אזרחית. נמשיך לבצע מעצרים, מחסומים, כניסות ליליות לבתים, ירי אלפ”ה וחי – כל הג’אז הזה, שרובנו מדחיקים. מה שבעיקר ישתנה זה שהזמני יהפוך לקבוע. הכיבוש, מונח משפטי למצב זמני של שליטה צבאית על אוכלוסייה אזרחית מחוץ לגבול הריבוני של הכובש, יהפוך לאפרטהייד. ישראל תהפוך רשמית למדינה שמפלה בין אנשים על בסיס גזע ולאום, שמפעילה דרך קבע שתי מערכות חוק. הצד החזק ימשיך לשלוט בכוח על המון אנשים נטולי זכויות בסיסיות. הממשל האמריקאי כנראה חי עם זה בשלום. אחרים הרבה פחות. לצפות שהמצב הזה ימשך לנצח זה לשגות באשליות.

שמחנו לעזור. שוברים שתיקה.