תודה על תרומתך לשוברים שתיקה
בחרו סכום:
25
50
100

250
500
1,000
או הזינו סכום:
ש"ח
אירו
דולר
פאונד

תשלום באמצעות Paypal / כרטיס אשראי
חד פעמי
חודשי
המחאות

המחאות לפקודת "שוברים שתיקה" ניתן לשלוח ל:

"שוברים שתיקה"
ת.ד. 51027
ת"א 6713206

העברה בנקאית

ניתן לבצע העברה בנקאית לחשבוננו:

חשבון 340211 בסניף 567 (בית אסיה) בבנק הפועלים

זיכוי מס בארה"ב

ניתן להעביר תרומה דרך החשבון שלנו ב"קרן החדשה", לקבלת זיכוי מס על תרומות בארה"ב: לחצו כאן

לזיכוי מס באירופה צרו עמנו קשר במייל info@shovrimshtika.org

לפרטים נוספים

info@shovrimshtika.org

הרשמה לניוזלטר
שלח
צפו בניוזלטרים קודמים
תפריט
ניוזלטר Twitter Facebook Instagram Spotify YouTube
חיפוש מתקדם
קטגוריות דרגות יחידות איזורים תקופות
אגוזאוגדת איו"שאוגדת עזהאוגדת עזה, חטיבה דרומיתאחרביסל"חבית המשפט הצבאיגבעתיגבעתי, גדוד רותםגבעתי, גדוד שקדגדוד 5033 (מילואים)גדוד אב"כגדוד ארזגדוד חרבגדוד חרובגדוד לביאגדוד נחשוןגדוד קרקלגדוד שמשוןגדס"ר נח"לגדס"ר צנחניםגולניגולני, גדוד 12גולני, גדוד 13דובדבןדובר צה"לדוכיפתהמינהל האזרחיהנדסה הנדסה, גדוד 601הנדסה, גדוד 603הנדסה, גדוד 605חטיבה 5 (מילואים)חטיבת כפירחטמ"ר אפריםחטמ"ר בנימיןחטמ"ר הבקעהחטמ"ר יהודהחטמ"ר עציוןחטמ"ר שומרוןחי"רחיל האוירחיל החינוךחיל היםחילוץ והדרכה (פיקוד העורף)חרמ"שחרמ"ש חטיבה 401חרמ"ש חטיבה 7יהלוםימ"סמ"צ מעבריםמג"במגלןמודיעיןמודיעין קרבימילואיםמילואים - גדוד 7490 (נשרים מגמלא)מילואים - גדוד חרמ"ש 8104מילואים - חטיבת אלכסנדרונימילואים - חטיבת ירושליםמילואים - פיקוד העורףמשטרה צבאיתמתפ"שנ"מנח"לנח"ל 50נח"ל 931נח"ל 932נח"ל חרדיסחלבסיירת יעלסמו"ר (יהלום)עוקץעורב נח"לעורב צנחניםפיקוד דרוםפלח"ן גבעתיפלח"ן נח"לפלח"ן צנחניםפלס"ר גבעתיפלס"ר גולניפלס"ר נח"לפלס"ר צנחניםפלס"ר שריון 401פלס"ר שריון 7צנחניםצנחנים 101צנחנים 202צנחנים 890קרקלשח"םשייטת 13שלדגשריוןשריון 188שריון 401שריון 500שריון 7שריון 7, גדוד 75שריון 8, גדוד 455 (מילואים)תותחניםתותחנים - איכוןתותחנים - רוכב שמייםתותחנים 402תותחנים 404תותחנים 405תותחנים 411תותחנים 55תותחנים 9305 (מילואים)תותחנים MLRSתותחנים מורןתותחנים מיתרתצפיתנית
שדות חיפוש חופשי
קטגוריות
דרגות
יחידות
איזורים
תקופות
עדויות טקסט נתחיל מהירי הרתעה שהוא קצת פחות אווילי מהירי ענישה
מספר קטלוגי: 73000
דרגה: סגן
יחידה: צנחנים
אזור: חברון
תקופה: מרץ 2001
סיווג עדות לפי קטגוריות:
[    ]
שירתת בשטחים?
בוא/י לדבר על זה!
חיילים וחיילות ששירתו במגוון תפקידי לחימה ותומכי לחימה בשטחים - בואו לתת עדות, בפנים גלויות או מבלי להיחשף.
בואו לשבור שתיקה.
למתן עדות ומידע נוסף:
info@shovrimshtika.org
236  צפיות    0  תגובות
נתחיל מהירי הרתעה שהוא קצת פחות אווילי מהירי ענישה
דרגה: סגן
יחידה: צנחנים
אזור: חברון
תקופה: מרץ 2001

שני הדברים הזכורים לי משם (חברון): אחד זה כמובן את חברינו מהיישוב היהודי, שני זה מדיניות הירי. ירי להרתעה, ירי ענישה, כל מיני כאלה דברים חסרי שחר. שאיזה לילה, לילה של ירי, מרוקנים בו בונקר תחמושת גדודי על קירות וצלעות הרים או בתים שהם סומנו מראש כאיתור, לא ברור למה.

מה קורה שם? המציאות מבחינת הירי, קודם כל אפשר לירות בעצם די על מה שרוצים. נתחיל מהירי הרתעה שהוא קצת פחות אווילי מהירי ענישה. זה ירי הרתעה, זה בדרך כלל אחרי שנשמע איזה צרור, או הרבה פעמים איזה מישהו מהיישוב היהודי מדווח שירו עליו או משהו כזה. אני די משוכנע, לא יודע בוודאות, אבל די משוכנע שהרבה פעמים לא היו דיווחי אמת, או שאפילו הם ככה יכלו לצאת רגע למרפסת, לשלוף את העוזי, צרור באוויר או צרור לעבר אבו סנינה או משהו, ולהתחיל בזה. כמובן גם מאבו סנינה לעבר היישוב היהודי היה ירי, זה לא שהם ישבו שם כמו שוויצריה. היו אירועי ירי מאבו סנינה ואז במשך לילה שלם מרוקנים עשרות אלפי כדורים, מק"כ (מקלע כבד), מקל"ר (מקלע רימונים), לאואים ואר.פי.ג'י (טילי כתף). המ"מים, סמ"פים, מ"פים, מתחילים להתלהב מניסויי הכלים שאפשר לעשות, מאוד נהנים בעמדה, ככה מחליפים, מי רוצה לירות במקל"ר קצת, מי רוצה זה. המ"מ הזה מתקשר למ"פ, בוא נשלוף את הלאואים. יאללה... ונהנים, שמחה גדולה. כיף לירות.

אתה יכול לתאר לילה אחד כזה? אני הייתי אז צעיר בפלחו"ד, אז או שהייתי בעמדות הלא חשובות או שהייתי במטבח. מה שכן אני זוכר מלילות כאלה, שכל הפלוגה בעמדות אז יש כמה צעירים, אתה מסתובב בעמדות, קצת מחלק אוכל, דברים כאלה, מתוך זה אני זוכר את זה. כולם שם נהנים מהירי ומחליפים כלי נשק. מה שכן, כשהייתי כבר קצת יותר מתקדם, כשנתנו לי להיות מפקד עמדה, אז היה איזה עמדה על גג ממש על שטח A אז זה נחשב עמדה מסוכנת.

איזה עמדה?***, מעל הבית קברות היהודי. אחר כך הבנתי שהחליפו לגג אחר, אבל זה אותו אזור. היה שם גם מחסום כזה עם בטונדות, בין שטח H1 (השטח שבשליטה פלסטינית) ל-H2 (השטח שבשליטה ישראלית) זה היה שם. גג שנחשב מסוכן, הולכים אליו בהליכה מבצעית, מה שהיום או כבר אחרי חומת מגן אף אחד בכלל לא התייחס. אז זה היה מסוכן. בעיקרון עמדה גם של 24 שעות, לא חלק מהסבב של שמונה-שמונה. שמה היינו ארבעה לוחמים ובמסגרת הירי להרתעה, אין שם כלים כבדים, יש מאג או נגב, A3. אז גם כן מחפשים על מה לירות ירי ענישה, אז יורים על דודים.

בפקודה יורים על דודים? כן, בפקודה. חד משמעית.

המ"פ עולה בקשר ואומר לך: עכשיו צריך להעניש אותם, יאללה, לדודי מים? הפקודה היא ירי ענישה. אני לא זוכר על מה עוד כי אני זוכר את זה מהדודי מים, כי זה מה שהיה לנו לירות עליו. לא זוכר עוד דברים האמת.

איך הפקודה עוברת? בקשר, בתדריך מוצב, חד משמעית.

זה מוגדר כירי ענישה? כן, השם הוא ירי ענישה. הפקודה היא לירות על דודי מים. זה מה שאני זוכר.

ומתי עושים את זה? האמת שאני זוכר לדעתי שהיה גם ירי על דוכנים, אבל לא הייתי חלק מזה אף פעם אז אני לא בטוח.

מה חשבת על זה אז? קודם כל בשלב מסוים, באחד הלילות שאני זוכר בוודאות, אני לא זוכר כמה יצא לי, אני מתישהו, פשוט הפסקנו לירות. הייתי מפקד עמדה, הפסקתי את הירי על הדודים. מה חשבתי על זה? שזה די מזעזע. קודם כל, כמובן אין בזה שום תועלת אלא אך ורק נזק מבצעי, ושאין שום היגיון מוסרי לעשות את זה.

מאיפה זה מגיע אתה חושב? מה, הפקודה הזאת? אני חושב מחוסר אונים מבצעי מאוד גדול של המ"פ. מבחינתי, אני ראיתי את זה עד המ"פ, אני לא יודע כמה זה היה מעל זה. אין לך מה לעשות שם... אז אתה מרגיש חייב לעשות משהו. כן. צריך להחזיר.